Stazione ferroviarie

Nome contesto: Stazione ferroviarie

Tipologia: Stazione di Milano Porta Garibaldi

Declinazione specifica: ATM point

CATEGORIA b) contesti neutri

1) Almeno 3 immagini

This slideshow requires JavaScript.

2) Descrivere il contesto nelle sue variabili ambientali (spaziali, dimensionali, di luce), di organizzazione   (500 parole max)

When we go to the post of ATM in Garibaldi we find a large space with air conditioning and white artificial light. People are moving rapidly in all directions, others sitting reading, others see the numbers going to wait their turn. The light goes off for seconds. You can hear whispers of conversations, the voices speaking firm on the phone, the beep of the buzzer that passes quickly causing anxiety, high heels hit the ground ceramic. There are no restraints on accents to wait. There is a feeling of the crowd move like a tide.

3) indicare tre aggettivi che caratterizzano il contesto

Shaken, elusive, ugly.

4) Individuare e descrivere le seguenti caratteristiche del contesto.

1. Dove è localizzato?

This space is located in the Garibaldi train station, specifically the information point of the ATM.

2. E’ un luogo fisso o mobile?

It is a fixed location.

3. E’ pubblico o privato/domestico?

It is a public place.

4. All’aperto o al chiuso/interno?

It’s interior.

5. E’ accessibile in modo libero o codificato? (dettagliare 200 battute)

The access to the information point of ATM is free as well as access to the station. Only access to transport is paid.

6. E’ uno luogo specializzato funzionalmente in termini univoci (mono funzione-uso) o dagli usi multipli (funzioni-uso primarie e secondarie) o non specificati (funzioni-uso accessorie, potenziali o improprie)? (dettagliare 200 battute)

The main function is taking a train or subway, yet it has housed a set of services as this port ATM, supermarket, cafes, kiosks, etc..

7. Quali sono i tempi di accessibilità dello spazio/contesto? (dettagliare 200 battute)

You can access this area between 7:45 and 19:15.

8. E’ uno spazio strutturato/codificato o non strutturato/informale? (dettagliare 200 battute)

It is a structured space.

9. E’ attrezzato o equipaggiato rispetto alla sua eventuale funzione/i? Con che elementi (naturali o) dotazioni e dispositivi? (dettagliare 200 battute)

It is equipped with all the elements necessary for the transport of people and information about them, for example has a ticket vending machine, waiting benches, gates, post information, rubbish bins, infrastructure, etc..

10. Lo spazio viene fruito individualmente o in più persone? Quante? (dettagliare 200 battute)

The space is enjoyed by thousands of people every day, since it is a place of passage.

11. Quali sono i ruoli dei vari attori all’interno dello spazio (codificati, non codificati)? Che azioni svolgono? (dettagliare 200 battute)

In this space, the actors are directed for transport, read, wait, inform and address issues related to transport.

12. Quali azioni relative al libro/lettura vi si possono svolgere (trasportare, leggere, comprare)? (dettagliare 200 battute)

This season you can buy them books, reading books, signage and information panels.

13. Qual è azione principale relativa al libro/lettura che vi si svolge (o per la quale è pensato, progettato, strutturato…)?

Here the present situations that evoke reading are advertisements, maps, signage and schedules.

14. Quali altre azioni (non relative al libro/lettura) vi si possono svolgere? (dettagliare 200 battute)

Further information and buy tickets.

15. Come si muovono/comportano le persone all’interno dello spazio? (liberamente, secondo procedure/percorsi/azioni/obiettivi.. etc) (dettagliare 200 battute)

People move in space according to the destination or who want to take depending on the service they want to consume. May be routine or not.

16. Quali sono le modalità temporali di utilizzo dello spazio (durata, momento della giornata etc)? (dettagliare 200 battute)

People move quickly, usually in conjunction with intervals of 2 or 3 minutes.

17. Gli attori possono modificare lo spazio? Come? Con che ruoli? Temporaneamente? Permanentemente? Attraverso quali azioni, dotazioni etc? (dettagliare 200 battute)

No, the actors can not modify the space.

18. Quali sono gli aspetti positivi (relativi al libro/lettura e non) di questo contesto? E quelli negativi?

The positives are that people can sit and read books while waiting, or purchase books for your travels. The main negative aspect is the lack of comfort.

19. Come questo contesto potrebbero essere migliorato, reso più idoneo, più funzionale, più efficace ad usi relativi al libro/lettura?

The situation could be improved if there was comfort in the accents.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s