Stazione ferroviarie (2)

Nome contesto: Stazione ferroviarie

Tipologia: Stazione di Milano Centrale

Declinazione specifica: When we go to the central station take the train

Individuare a quale categoria appartiene il contesto:

CATEGORIA b) contesti neutri

1) Almeno 3 immagini

This slideshow requires JavaScript.


2) Descrivere il contesto nelle sue variabili ambientali (spaziali, dimensionali, di luce), di organizzazione   (500 parole max)

When we go to the Stazione Centrale take the train to another place we find a large space with a capacity of many individuals and services attached. At night the light is creating a pleasant environment nostalgic someone who is about to move on. The station has large information screens and advertising displays red lights emanating from fashion ads. We hear the machines, trains and some cleaning cars. People rush to buy tickets.

3) indicare tre aggettivi che caratterizzano il contesto

Monumental, nostalgic, entertaining.

4) Individuare e descrivere le seguenti caratteristiche del contesto.

1. Dove è localizzato?

It is located at the stazione Centrale.

2. E’ un luogo fisso o mobile?

It is a fixed place.

3. E’ pubblico o privato/domestico?

It is a public place.

4. All’aperto o al chiuso/interno?

It is an interior space.

5. E’ accessibile in modo libero o codificato? (dettagliare 200 battute)

It is freely accessible. You only need to pay to use the transport.

6. E’ uno luogo specializzato funzionalmente in termini univoci (mono funzione-uso) o dagli usi multipli (funzioni-uso primarie e secondarie) o non specificati (funzioni-uso accessorie, potenziali o improprie)? (dettagliare 200 battute)

Its main function is to train terminal but has other services with less important functions that are intended to give people what they need without the need to leave.

7. Quali sono i tempi di accessibilità dello spazio/contesto? (dettagliare 200 battute)

It is a place where access is dependent on hours of operation of trains.

8. E’ uno spazio strutturato/codificato o non strutturato/informale? (dettagliare 200 battute)

It is a structured space since it has an organization.

9. E’ attrezzato o equipaggiato rispetto alla sua eventuale funzione/i? Con che elementi (naturali o) dotazioni e dispositivi? (dettagliare 200 battute)

We go to the station to ask for information, shopping, wait for someone or to visit the space, but as natural is took a train. It is equipped with information point, trains and tourist office, shops, cafes, ATMs point, accents to wait.

10. Lo spazio viene fruito individualmente o in più persone? Quante? (dettagliare 200 battute)

This space is as long enjoyed by thousands of people since it is the heart of the city’s transport and is a grand building with exquisite architecture.

11. Quali sono i ruoli dei vari attori all’interno dello spazio (codificati, non codificati)? Che azioni svolgono? (dettagliare 200 battute)

The actors have the main role, however, can catch trains or do things like buy, read or talk…

12. Quali azioni relative al libro/lettura vi si possono svolgere (trasportare, leggere, comprare)? (dettagliare 200 battute)

Here you can read, buy, sell and transport books. You can read schedules, destinations, signage and advertising.

13. Qual è azione principale relativa al libro/lettura che vi si svolge (o per la quale è pensato, progettato, strutturato…)?

The main action is on the book buying and reading the same. The main action is on reading and consultation schedules and destinations in the information screens.

14. Quali altre azioni (non relative al libro/lettura) vi si possono svolgere? (dettagliare 200 battute)

The main actions are conversations and listening to music.

15. Come si muovono/comportano le persone all’interno dello spazio? (liberamente, secondo procedure/percorsi/azioni/obiettivi.. etc) (dettagliare 200 battute)

People move in accordance with the routines or the routes they want to follow.

16. Quali sono le modalità temporali di utilizzo dello spazio (durata, momento della giornata etc)? (dettagliare 200 battute)

The temporal pattern can be short or long depending on the time required by the waiting time of travel. It is usually a short period of time.

17. Gli attori possono modificare lo spazio? Come? Con che ruoli? Temporaneamente? Permanentemente? Attraverso quali azioni, dotazioni etc? (dettagliare 200 battute)

The actors can not modify the space.

18. Quali sono gli aspetti positivi (relativi al libro/lettura e non) di questo contesto? E quelli negativi?

A positive aspect is the waiting time. The reading appears almost as a hobby always and ends up to encourage a kind of reading. Another positive aspect is that the information screens are clearly legible. The negatives are that it was not planned any more suitable waiting and reading and the signage is a bit confusing.

19. Come questo contesto potrebbero essere migliorato, reso più idoneo, più funzionale, più efficace ad usi relativi al libro/lettura?

In this context the reading could be improved if there was a quiet, comfortable place to wait.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s