Sala lettura

Nome contesto: Sala lettura

Tipologia: reading room in a library 

Declinazione specifica: Library of the University of Aveiro


CATEGORIA a) contesti propri

1) Almeno 3 immagini

This slideshow requires JavaScript.

2) Descrivere il contesto nelle sue variabili ambientali (spaziali, dimensionali, di luce), di organizzazione   (500 parole max)

When I go to the reading room in the library of the University of Aveiro, I face a small and enclosed space, with natural light from skylights and lighting of the lamp in the table. The space is minimal because it only has a table, chairs for few people, a lamp. The environment is fragile, awkward and silent.

 

3) indicare tre aggettivi che caratterizzano il contesto

Quiet, close, impersonal.

4) Individuare e descrivere le seguenti caratteristiche del contesto.1. Dove è localizzato?

It is located in a study room in the library of the University of Aveiro.

2. E’ un luogo fisso o mobile?

It is a fixed location.

3. E’ pubblico o privato/domestico?

It is a public place.

4. All’aperto o al chiuso/interno?

It is an interior space.

5. E’ accessibile in modo libero o codificato? (dettagliare 200 battute)

It is a place accessible only to students with the University cardholders.

6. E’ uno luogo specializzato funzionalmente in termini univoci (mono funzione-uso) o dagli usi multipli (funzioni-uso primarie e secondarie) o non specificati (funzioni-uso accessorie, potenziali o improprie)? (dettagliare 200 battute)

The main function is to be more isolated (alone or with 2 or 3 people) studying or doing work, not being necessary to borrow books.

7. Quali sono i tempi di accessibilità dello spazio/contesto? (dettagliare 200 battute)

It is an accessible space during the opening hours of the library.

8. E’ uno spazio strutturato/codificato o non strutturato/informale? (dettagliare 200 battute)

This is a structured space.

9. E’ attrezzato o equipaggiato rispetto alla sua eventuale funzione/i? Con che elementi (naturali o) dotazioni e dispositivi? (dettagliare 200 battute)

Yes, this library has larger rooms and smaller rooms, depending on the number of people who want to be together, and is furnished with the essential.

10. Lo spazio viene fruito individualmente o in più persone? Quante? (dettagliare 200 battute)

This space can be for one or more people but always in small numbers.

11. Quali sono i ruoli dei vari attori all’interno dello spazio (codificati, non codificati)? Che azioni svolgono? (dettagliare 200 battute)

The actors will read into space, research or work. The noise that sometimes develops around these activities may be an improper use of space.

12. Quali azioni relative al libro/lettura vi si possono svolgere (trasportare, leggere, comprare)? (dettagliare 200 battute)

Actions may be read, ordering, searching, photocopying, consult, take notes …

13. Qual è azione principale relativa al libro/lettura che vi si svolge (o per la quale è pensato, progettato, strutturato…)?

The main actions are read and research.

14. Quali altre azioni (non relative al libro/lettura) vi si possono svolgere? (dettagliare 200 battute)

Being on the computer.

15. Come si muovono/comportano le persone all’interno dello spazio? (liberamente, secondo procedure/percorsi/azioni/obiettivi.. etc) (dettagliare 200 battute)

People move to space, remain in space, go out to the shelves, move freely according to their objectives, in silence.

16. Quali sono le modalità temporali di utilizzo dello spazio (durata, momento della giornata etc)? (dettagliare 200 battute)

The temporal pattern is usually a few hours, depending on the purpose of the actor.

17. Gli attori possono modificare lo spazio? Come? Con che ruoli? Temporaneamente? Permanentemente? Attraverso quali azioni, dotazioni etc? (dettagliare 200 battute)

The players can change the space temporarily when changing the site of the furniture in the room or leave garbage, or irreversibly when someone cut / scratch tables.

18. Quali sono gli aspetti positivi (relativi al libro/lettura e non) di questo contesto? E quelli negativi?

The positive aspect is that people are in a controlled, calm, quiet space, who provides the concentration. The negative aspect is that space is not very pleasing to the eye and not very comfortable.

19. Come questo contesto potrebbero essere migliorato, reso più idoneo, più funzionale, più efficace ad usi relativi al libro/lettura?

The situation could be improved if the space was larger and more comfortable if there was relief materials to the study (eg writing materials).

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s