Metro

Nome contesto: Metro

Tipologia: Metro yellow line

Declinazione specifica: From Duomo to Central Station

 

CATEGORIA b) contesti neutri

1) Almeno 3 immagini

This slideshow requires JavaScript.

2) Descrivere il contesto nelle sue variabili ambientali (spaziali, dimensionali, di luce), di organizzazione   (500 parole max)

When I’m going from Duomo to Central Station in the middle of the week in the afternoon and I’m reading the map of underground lines to know how many stops are until I get out. In this place don’t exists natural luminous, there is only artificial light. I hear the noise from the rails and the air that comes from the window witch is very annoying. This place is claustrophobic and ugly.

 

3) indicare tre aggettivi che caratterizzano il contesto

Unstable, Routine, Claustrophobic.

 

4) Individuare e descrivere le seguenti caratteristiche del contesto.

1. Dove è localizzato?

It’s in the subway of Milan in the yellow line.

2. E’ un luogo fisso o mobile?

It´s a movable place.

3. E’ pubblico o privato/domestico?

It’s a public place.

4. All’aperto o al chiuso/interno?

It’s an interior place.

5. E’ accessibile in modo libero o codificato? (dettagliare 200 battute)

This a restricted place because only who buys the ticket can get in.

6. E’ uno luogo specializzato funzionalmente in termini univoci (mono funzione-uso) o dagli usi multipli (funzioni-uso primarie e secondarie) o non specificati (funzioni-uso accessorie, potenziali o improprie)? (dettagliare 200 battute)

This place as one function which is transporting people.

7. Quali sono i tempi di accessibilità dello spazio/contesto? (dettagliare 200 battute)

This place is open every day between 6h am until 23h30 pm.

8. E’ uno spazio strutturato/codificato o non strutturato/informale? (dettagliare 200 battute)

This a structure place.

9. E’ attrezzato o equipaggiato rispetto alla sua eventuale funzione/i? Con che elementi (naturali o) dotazioni e dispositivi? (dettagliare 200 battute)

Yes, it’s equipped with bancs, handles for the people can grab when they are standing up, stickers with the different routes f the metro.

10. Lo spazio viene fruito individualmente o in più persone? Quante? (dettagliare 200 battute)

This place is enjoyed by a lot of people.

11. Quali sono i ruoli dei vari attori all’interno dello spazio (codificati, non codificati)? Che azioni svolgono? (dettagliare 200 battute)

The actors transport the books during the trip, talk, observe, listen to music and talk on the mobile phone.

12. Quali azioni relative al libro/lettura vi si possono svolgere (trasportare, leggere, comprare)? (dettagliare 200 battute)

In this place you can read a book or read the sticker with the routes of the metro or you can transport them.

13. Qual è azione principale relativa al libro/lettura che vi si svolge (o per la quale è pensato, progettato, strutturato…)?

In this case the actor reads the map there is on the metro so he can know how many stops there are until he gets out.

14. Quali altre azioni (non relative al libro/lettura) vi si possono svolgere? (dettagliare 200 battute)

In this place not related to the book or reading you can transport everything, like shopping, or a bag pack, you can also talk, listen to music, observed and talk on the mobile phone.

15. Come si muovono/comportano le persone all’interno dello spazio? (liberamente, secondo procedure/percorsi/azioni/obiettivi.. etc) (dettagliare 200 battute)

The people move freely but they can respect a route that is habitual or not.

16. Quali sono le modalità temporali di utilizzo dello spazio (durata, momento della giornata etc)? (dettagliare 200 battute)

This place is always with people and the metro passes by the two on two minutes.

17. Gli attori possono modificare lo spazio? Come? Con che ruoli? Temporaneamente? Permanentemente? Attraverso quali azioni, dotazioni etc? (dettagliare 200 battute)

Yes, they can in the temporary way and it can be fix, for example if you mess the bank with food.

18. Quali sono gli aspetti positivi (relativi al libro/lettura e non) di questo contesto? E quelli negativi?

The positive aspects are the artificial light and the constant speed.

The negative aspects are the lack of space because if you go in a rush hour it don’t exists space for every one, and have to go very tight the hole trip.

19. Come questo contesto potrebbero essere migliorato, reso più idoneo, più funzionale, più efficace ad usi relativi al libro/lettura?

The metro could be more clean and more spacious

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s